Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Antonov 70

29. 3. 2013

Antonov An-70 je ukrajinský čtyřmotorový turbovrtulový dopravní letoun pro vojenské i civilní účely.

Antonov An-70 byl od počátku 70-5.jpgnavrhován jako nástupce typu An-12. Vývoj probíhal již od roku 1975 a původně to měl to být stroj o něco menší než An-12. V roce 1984 byly požadavky změněny nový typ měl mít zkrácenou délku vzletu i přistání a zároveň větší přepravní prostor. První zmínky o novém transportním letounu se v sovětském tisku objevily až v roce 1988. Po rozpadu SSSR hrozilo zastavení prací na An-70, ale státy Rusko, Ukrajina a Uzbekistán projekt finančně podpořily a prototyp 16. prosince 1994 poprvé vzlétl.

Vývoj

Počátky vývoje letounu spadají do poloviny sedmdesátých let 20. století, kdy v tehdejším Sovětském svazu byly dány specifikace na středně velký dopravní letoun. Roku 1984 byly tyto požadavky změněny, letoun měl mít kratší délku vzletu a přistání a větší přepravní prostor. Po rozpadu SSSR vypadala situace tak, že se hovořilo o ukončení projektu, ovšem později se nástupnické státy Rusko, Ukrajina a Uzbekistán domluvily, a tak 16. prosince 1994 mohl vzlétnout první prototyp. Ten byl po srážce s jiným letounem v roce 1995 zničen a tak zkoušky byly obnoveny až roku 1997. Na projektu již se účastnily pouze Rusko a Ukrajina, později z tohoto projektu Rusko odstoupilo a začalo používat k přepravě nákladů letoun Il-76MF. O letoun An-70 projevilo zájem již několik zemí, ovšem z obchodů zatím sešlo. Antonov se také zapojil do soutěže na jednotný transportní letoun západní Evropy, ovšem v této oblasti hrají svoji úlohu i politické zájmy. Německo, které zvažovalo nákup 75 Antonovů An-70, se nakonec rozhodlo pro dražší Airbus A400M. O An-70 měla zájem i Armáda České republiky, která měla převzít tři kusy tohoto letounu, jenž je schopen pojmout např. dvě Tatry 815VVN s pohonem 6×6, deset Land Roverů nebo 2 vrtulníky Mi-17. Tato koupě, která měla být provedena v rámci deblokace ruského zahraničního dluhu, se však neuskutečnila.

Fotogalerie

Hlavní technické údaje:

  • Osádka: 5
  • Kapacita přepravovaných vojáků: 170
  • Rozpětí: 44,06 m
  • Délka: 40,73 m
  • Výška: 16,38 m
  • Nosná plocha: 204 m²
  • Hmotnost prázdného stroje: 73 t
  • Maximální hmotnost nákladu: 47 t
  • Maximální vzletová hmotnost: 135 t
  • Pohonná jednotka:propfan Progress D-27
  • Výkon pohonné jednotky: 10 295 kW

Výkon:

  • Cestovní rychlost: 750 km/h
  • Maximální rychlost: 780 km/h
  • Dostup: 12 000 m
  • Dolet: až 8000 km v závislosti na hmotnosti nákladu (s 35 t nákladu - 5000 km)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář