Jdi na obsah Jdi na menu
Reklama
Založte webové stránky zdarma - eStránky.cz
 


Antonov 225 Mrija

29. 3. 2013

Antonov 225 Mrija je největší letadlo na světě, které kdy bylo zkonstruováno s označením NATO: Cossack. Bylo navrženo pro přepravu kosmoplánu Buran a částí nosné rakety Eněrgija nebo Protona. Při své cestě z pařížské letecké přehlídky v roce 1989 přistálo na letišti v Praze. Po zrušení vývoje kosmoplánu bylo odstaveno, avšak po pěti letech znovu nasazeno do obchodního provozu. Vyroben byl pouze dva letouny, ale je jen jeden v provozu, druhý je na šrotovišti.

Vývoj225-1.jpg

Vývojový program kosmického programu na kosmoplánu Buran si vyžádal řešení způsobu jeho dopravy. Kosmoplán není schopen se vlastními silami přesunout z výrobního závodu nebo místa přistání na kosmodrom, a tak při řešení tohoto problému sověti postupovali stejně jako Američané – navrhli přepravovat kosmoplán na obřím dopravním letadle. Navíc části nosné rakety Eněrgija, která vynáší kosmoplán do vesmíru, také nebylo možné dopravovat jinak, než letecky.

A tak konstrukční kancelář využila zkušeností svého doposud největšího letadla AN 124 Ruslan, které poupravila pro přepravy velkých a hmotných nákladů, aby bylo schopné kosmoplán Buran a části rakety Eněrgija převážet. Nové letadlo mělo delší trup, prodloužená a zesílená křídla a nové dvě svislé stabilizační ocasní plochy, které bránily vzniku nebezpečných vzdušných vírů nad svislým kormidlem. Zato však bylo ochuzené o zadní sklopné dveře, aby se ušetřilo na hmotnosti, výrobních nákladech a urychlil se vývoj. Nové letadlo dostalo jméno Mrija (ukrajinsky sen). Mrija byla postavena v rekordně krátkém čase. K její výrobě stačilo tři a půl roku.

První zkušební let se uskutečnil 21. prosince 1988. S kosmoplánem Buran poprvé Mrija vzlétla 13. května 1989, kdy ho převážela z letiště Žukovskij na kosmodrom Bajkonur. O měsíc později s ním letěla na leteckou přehlídku do Paříže a na zpáteční cestě se 19. 06. 1989 zastavila na ruzyňském letišti. Praha se tak stala druhým zahraničním městem, ve kterém Mrija přistála.

Provoz

Letoun, který na svých zádech vozil kosmoplán Buran, vytvořil při jednom svém letu z Kyjeva v roce 1989 hned 106 světových rekordů. Před vzletem vážil těžko představitelných 500 tun. Po zrušení vývoje kosmoplánu Buran byl Antonov 225 v roce 1994 odstaven na letišti v Gostomelu. Do té doby měl nalétáno 200 letových hodin a absolvoval 347 letů.

Po modernizaci motorů a elektroniky se Mrija dostala opět do vzduchu až 7. května 2001, kdy provedla třicetiminutový let okolo letiště, na kterém byla řadu let odstavena. Nyní je využívána k obchodní přepravě nákladů flotily ADB. Uvažovalo se i o dokončení druhého stroje, jehož pozůstatky se stále nacházejí v továrně společnosti Antonov z doby zastavení výroby roku 1994.

Fotogalerie

Techický popis:

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář